tips en gezond
20 augustus 2016

Onlangs hebben we een fenomenale Sanne Wevers goud zien pakken op de balk! We spraken in samenwerking met Sportgeneeskunde Nederland sportarts Liesbeth Lim, tevens oud-bondsarts van de KNGU, over hoe het lichaam werkt tijdens turnen en wat de risico's zijn! Één ding is zeker: turnen doe je niet zo maar! Tijdens de komende twee weken zijn in de uitzendingen verschillende sportartsen te horen, die de sportmedische kant van een bepaalde sport zullen belichten.

07 augustus 2016

Het gebruik van sportsupplementen zoals eiwitshakes is wijd verspreid in de sport. Veel krachtsporters kopen whey proteïne op basis van adviezen van andere sporters en reclame, zonder zich te verdiepen in de geclaimde werking daarvan. Er gaan in deze branche enorme bedragen om, dus is het verstandig om een goede visie te hebben op de vele soorten supplementen die er te koop zijn en op hun (mogelijke) werking.

31 juli 2016

Afvallen: het blijft een lastig onderwerp. In principe is het een kwestie van meer calorieën verbranden dan je inneemt. Toch zie je dat veel mensen er moeite mee hebben om ook echt af te vallen. Vaak hoor je dat mensen heel veel cardio doen, op hun eten letten en toch niet afvallen. Herken jij je hier in? Dan is alleen cardio en minder eten geen oplossing voor jou. Een goed moment om het belang van spiermassa bij het afvallen eens beter te bekijken.

27 juli 2016

Een pees is een verlengstuk van je spier en hecht zich vast aan het bot. Een pijnlijke pees die geleidelijk ontstaat is meestal het gevolg van overbelasting. Acute pijn duidt meestal op ernstiger letsel. Bij een overbelaste pees ontstaan er kleine scheurtjes in het peesweefsel. Feitelijk spreek je niet over een peesontsteking, omdat de klachten niet worden veroorzaakt door ontstekingsverschijnselen. Het past beter bij het klachtenbeeld om het een peesblessure te noemen.

16 juli 2016

Een goede nachtrust is belangrijk om de volgende dag weer met voldoende energie de dag tegemoet te gaan. Jezelf fit slapen klinkt goed in de oren. Er is onderzoek gedaan naar wat de invloed is van een slechte of juiste een goede nachtrust op de sportprestatie. We gaan in op de vraag wat een slechte nachtrust met de scherpte van een (top)sporter doet en of dit te compenseren is met zogenaamde 'powernaps'.