Naarmate je ouder wordt zal het moeilijker worden om af te vallen. Misschien merk je zelf al dat vroeger de pondjes er makkelijker afgingen. Hoe komt dat en waarom kostte het afvallen je vroeger minder moeite?

Waarom is spiermassa zo belangrijk?

De onderzoekers hebben gekeken naar de vetstofwisseling en naar de snelheid van de vetafbraak en het vetopslag. Wat ze zagen is dat naarmate we ouder worden de snelheid van de afbraak afneemt en dat de opslag stabiel blijft. Het netto effect daarvan is dat er meer vet overblijft en dat het gewicht toeneemt. Dit gegeven is niet onheilspellend. Dit geeft ook wel weer inzichten wat je er tegen kunt doen. Het vertelt je onder meer dat je niet meer zoveel kunt eten als in je jongere jaren.

De onderzoekers zien ook dat naarmate je ouder wordt je spiermassa afneemt. Dit is een belangrijke bepaler voor je verbranding. Mensen met meer spiermassa hebben ook een hogere naverbranding. Je ruststofwisseling gaat omhoog waardoor je ook tijdens inactieve momenten meer energie verbrand. Ook zijn er veel ouderen die medicatie gebruiken die een gewichtsverhogende werking kunnen hebben.

En bovendien is zo dat wanneer je over minder spiermassa beschikt je ook minder gevoelig wordt voor het hormoon insuline. Dit hormoon zorgt voor het transport van de energie naar de spiercellen. Als je lichaam te weinig insuline aanmaakt worden de spiercellen onvoldoende van energie voorzien en zal je minder afvallen. Uiteraard heeft een hoge insuline waarde ook weer zijn nadelen. Het gaat erom dat dit hormoon goed in balans blijft.

Wanneer begint dit proces?

Een lagere vetstofwisseling komt niet zomaar uit de lucht vallen. Dit is een proces die er zeer geleidelijk insluipt. Negatieve leefstijlfactoren zullen dat proces versnellen en voldoende beweging kan dit proces juist remmen. Voor een groot deel is het percentage dat je bij ouderdom gaat aankomen genetisch vastgelegd. Bij mensen rond hun dertigste levensjaar heeft ongeveer 1/3 overgewicht en bij zestigplussers loopt dat al snel op richting de 65%.

Er is helaas geen formule die je op iedereen kunt afvuren. Er zijn veel meer factoren die het gewicht beïnvloeden. Hierbij kun je denken aan de hoeveelheid stress, slaap en je hormoonstelsel. Zorg er ook voor dat je voldoende eiwitten in je voeding opneemt. Eiwitten zijn de bouwstenen van je spieren en zoals je nu weet is voldoende spiermassa belangrijk voor de verbranding van de calorieën.

Heeft vet enkel nadelen?

De vetstofwisseling heeft niet enkel nadelen. Het heeft wel degelijk een belangrijke functie in ons lichaam. Het stuurt allerlei signalen naar ons brein en andere orgaansystemen. Ook regelt het de snelheid van de verbranding en het geeft het een hongersignaal af. Als je regelmatig overmatig veel calorieën inneemt kan je vetstofwisseling verstoort raken. Het kost veel moeite om dit terug te dringen. Je kunt beter preventieve maatregelen nemen. Dit neemt minder tijd in beslag.

Moeten we de chocolade nu laten staan? Nee, natuurlijk niet. Je mag gerust regelmatig chocola eten. Het gaat erom dat je niet iedere dag met een reep in je hand gaat ontbijten.

Richtlijnen

Voldoende beweging en het op peil houden van je spiermassa is een belangrijke voorspellen van gezond ouder worden. Het is uiteraard een van de vele knoppen die je gewicht regelt. Volgens de richtlijnen is het belangrijk om minimaal tweemaal per week te sporten om je spiermassa op peil te houden en er een hogere verbranding blijft behouden. Het heeft niet enkel effect op je fysieke gezondheid, maar je ondervind er ook in mentaal opzicht een positief effect van.

Referenties:
D K Dey. Body composition estimated by bioelectrical impedance in the Swedish elderly. Development of population-based prediction equation and reference values of fat-free mass and body fat for 70- and 75-y olds. European Journal of Clinical Nutrition 2003.

D. IggmanJ. ÄrnlövB. Vessby. Adipose tissue fatty acids and insulin sensitivity in elderly men. May 2010, Volume 53, Issue 5, pp 850–857.