stresshormoon door krachttraining

Hormonen en krachttraining. Hoe zit dat precies?

15 juli 2019

De effecten van krachttraining wordt beïnvloed door de verhouding tussen spieropbouwende en spierafbrekende hormonen in het lichaam. Welke hormonen komen er bij krachttraining vrij en wat is hun functie?

Spieropbouwende hormonen

Om spiergroei te begrijpen is het belangrijk om te weten wat de invloed is van de verschillende natuurlijke anabole hormonen die het lichaam produceert en hoe je ze optimaal kunt stimuleren. De belangrijkste anabole hormonen die het lichaam aanmaakt zijn het groeihormoon, testosteron en de insuline-achtige groeifactor (IGF). Ze voorkomen de afbraak van spiereiwitten, verbeteren de opname van eiwitten en zetten het lichaam aan tot opbouw van (spier)weefsel.

Wat doet het stresshormoon cortisol?

De grote tegenhanger van de spieropbouwende hormonen is het stresshormoon cortisol (spierafbrekend hormoon). Het verschil met duurtraining is dat er bij krachttraining meer groeihormoon en testosteron (spieropbouwend hormoon) dan cortisol vrijkomt. Hiermee wordt de afbrekende effecten van cortisol ruimschoots gecompenseerd. Na een klein uur op hoge intensiteit trainen neemt de productie van testosteron af en stijgen de concentraties aan cortisol. Hieruit kun je concluderen dat de effecten van krachttraining na ongeveer een klein uur afneemt.

 

Het cortisolniveau houdt nauw verband met je glycogeenvoorraad (energie die in je spieren en lever ligt opgeslagen en afkomstig is van koolhydraten) in je spieren) in je spieren. De glycogeenvoorraad is niet onuitputtelijk en raakt bij krachttraining op den duur uitgeput. Bij een laag niveau aan bloedglucose of uitputting van de glycogeenvoorraad wordt het lichaam gestimuleerd tot de afgifte van het stresshormoon cortisol. Dit hormoon breekt spiereiwitten af om mee te helpen in de energiebehoefte. Afhankelijk van de trainingsintensiteit, begint dit proces na ongeveer 45 á 60 minuten krachttraining.

Wat weten we nog meer?

Uit onderzoek komt naar voren dat genetische aanleg van invloed is op verhouding tussen de spieropbouwende en spierafbrekende hormonen in het bloed. Ook variaties op trainingsvariabelen zoals bijvoorbeeld je trainingsomvang en je rustperiode tussen de sets en trainingsdagen beïnvloeden je hormoonbalans en leiden tot andere hormonale reacties. Maar er zijn nog veel meer factoren die een hormonale reactie uitlokken. Hierbij kun je denken aan je bioritme, voeding en overtraining.

Referenties:

 

Crewther BT, Cook C, Cardinale M, Weatherby RP, Lowe T (2011) Two emerging concepts for elite athletes. Sports Med., 41: 103-123