Het gebruik van sportsupplementen zoals eiwitshakes is wijd verspreid in de sport. Veel krachtsporters kopen whey proteïne op basis van adviezen van andere sporters en reclame, zonder zich te verdiepen in de geclaimde werking daarvan. Er gaan in deze branche enorme bedragen om, dus is het verstandig om een goede visie te hebben op de vele soorten supplementen die er te koop zijn en op hun (mogelijke) werking.

Voor zowel krachtsporters als duursporters

De proteïne shake is wellicht de bekendste vorm van eiwitpreparaten. Aanvankelijk vooral populair bij krachtsporters, maar ook steeds meer bij duursporters. Eiwitsupplementen worden voornamelijk in de vorm van poeders en repen aangeboden en zijn onder te verdelen in standaardeiwit op basis van melk- of kippeneiwit, gehydrolyseerde eiwitten voor betere opname, wei-eiwitten of soja-eiwitten.

Van concentraat tot hydrolisaat

Whey proteïne concentraat
Deze eiwitten zijn verkrijgbaar in diverse proteïne concentraties en is de goedkoopste in zijn soort. Het is minder zuiver dan whey isolaat en heeft relatief gezien de laagste biologische waarde waardoor het minder snel wordt opgenomen dan isolaat.

Whey proteïne isolaat
Dit zijn voor minimaal 90% zuivere eiwitten met een minimale hoeveelheid vet en lactose wat het geschikt maakt voor sporters met lactose-intolerantie en lactose-allergie. Gezien de kwaliteit is de prijs er ook naar. Sporters die graag spiergroei bewerkstelligen met een snelle eiwitopname kiezen meestal voor deze vorm.

Whey proteïne hydrolisaat
Dit eiwit is even zuiver als de isolaat met het verschil dat de gehydroliseerde eiwitten als het ware zijn ‘voorverteerd’ door het toevoegen van enzymen waardoor een betere opname zou zijn gegarandeerd. Het nut hiervan voor gezonde sporters valt sterk te betwijfelen aangezien de spijsvertering van het lichaam hiertoe prima zelf in staat is. Overigens heeft het een vrij bittere smaak waardoor het voor veel sporters minder lekker smaakt dan isolaat.